آهک چیست
نوشته شده توسط : آهک

آهک چیست

آهک چیست: آهک هیدراته یا هیدرات کلسیم در اثر اضافه کردن آب به آهک زنده در دستگاهی به نام هیدراتور تولید می‌شود.

کربنات کلسیم رسوبی : جهت تغلیظ کربنات کلسیم به میزان بالا 99/99 درصد، در فرآیند کلسیناسیون، دی‌اکسید‌کربن خروجی از دودکش جداسازی شده و سپس با آب آهک تولیدی از فرآیند هیدراتاسیون دوباره واکنش داده و کربنات کلسیم رسوبی (PCC)تولید می‌شود.


آهک ( آهک زنده | آهک هیدراته | آهک صنعتی | آهک ساختمانی | آهک پخته | آهک کوبشی )
آهک چیست؟
آهک یکی از قدیمی ترین فرآیند های شیمیایی شناخته شده تاریخ بشری است و به دوران رم قدیم و مصریان که در امور بناسازی مصرف کرده اند برمی گردد و سه هزار سال پیش ایرانیان ساخت شفته آهک را می دانستند و از این ماده در ساختن پی بنا، پل ها، آبگیرها و … استفاده میکردند. آهک سبب ایجاد صنعت سیمان نیز شده چرا که ماده اصلی تشکیل دهنده سیمان آهک می باشد. امروزه در سطح دنیا میلیونها تن آهک در ساتمان سازی و تولید سیمان و سایر صنایع بدلیل خصوصیات ذاتی که دارد و قابل دسترس بودن آن ، بعنوان یکی از عناصر مهم در صنایع مذکور که شرح آن در کاربردهای آهک خواهد بود استفاده می شود. ماده اصلی آهک اکسید کلسیم می باشد که یک ترکیب قلیایی قوی است و می تواند با کلیه اسید ها ترکیب شود و در صنایع مختلف نیز کاربرد خاصی دارد و معمولاً بیشترین تولید آهک زنده تبدیل به هیدراته می گردد و بصورت جامد یا مایع با استفاده از عکس العمل های مربوطه در صنعت استفاده می شود و چون واکنش آهک زنده و آب همراه با حرارت زیاد است از این رو در بسیاری از صنایع آهک هیدراته که تا حد زیادی پایدار است استفاده میگردد.

کاربرد آهک زنده و آهک هیدراته
بدلیل خصوصیت ذاتی آهک و قابلیت قلیایی شدید و ارزانی آن در مقایسه با سایر قلیاها کاربرد زیادی در صنایع مختلف دارد که از آنجمله می توان به موارد زیر اشاره نمود:

۱-صنایع فولاد و ذوب آهن و صنایع فلزی

۲- صنایع پتروشیمی

۳- صنایع مصالح ساختمانی مانند سیمان، سرامیک، موزائیک، پودر سنگ، آجرهای ماسه آهکی

۴- صنایع شیشه

۵- تصفیه ابهای آشامیدنی و صنعتی

۶- تصفیه فاضلابهای صنعتی و شهری

۷- سفید کننده ها

۸- تولید کربید کلسیم(کاربید)

۹- احیاء استخرها و مرداب ها

۱۰- صنایع رنگ سازی

۱۱- مصارف کشاورزی (اصلاح خاک و خنثی سازی زمینهای اسیدی و سموم و حشره کش)

۱۲- مصرف در فرآورده های نسوز

۱۳- صنایع چرم و دباغی

۱۴- مرغداریها، دامداریها، حوضچه های پرورش ماهی و همچنین تأمین کلسیم در خوراک جوجه های گوشتی

۱۵- بعنوان ترد کننده ها در تهیه مرباها (بالنگ، کدو، پوست مرکبات و …)

۱۶- کارخانجات قند و شکر

۱۷- زیرسازی و آسفالت

۱۸- معادن ذغال سنگ(بعنوان نرم کننده ماده منفجره)

۱۹- سایر صنایع (کاغذ، خمیر کاغذ، لاستیک سازی، ضد یخ و …)

۲۰- پالایشگاهها و نیروگاهها

۲۱- شرکت نفت(مناطق نفت خیز جهت حفاری چاهها)

کاربردهای مهم آهک
آهک کاربردهای فراوانی در ساختمان‌سازی و همچنین تهیه و تولید فرآورده‌های صنعتی و شیمیایی دارد، در ادامه به برخی از این موارد اشاره می کنیم:

تولید ظروف چینی : ظروف و وسایل از جنس چینی در واقع از نوعی سرامیک هستند و به دو دسته چینی‌های سخت (چینی اصل) و چینی‌های بدلی (غیر اصل یا غیر سخت) دسته بندی می‌شوند.
تولید شیشه ‌های معمولی : شیشه های معمولی به طور عمده شامل سیلیس ، کربنات کلسیم (یا آهک) ، کربنات سدیم و زغال کک می باشند.
تهیه ساروج : ساروج یا ملاط ، مخلوط و ترکیبی از آهک ، ماسه و آب است . این ماده بر خلاف سیمان آب را جذب نکرده و سفت نمی‌شود، اما در مجاورت هوا به دلیل جذب کربن دی‌اکسید و در نهایت تشکیل سنگ آهک ، به‌تدریج سفت می‌شود.
دباغی پوست : پیش از دباغی پوست بایستی عملیات آماده‌سازی را به منظور حذف ضایعات باقیمانده روی پوست ، انجام داد.یکی از موادی که در فراوری و آماده سازی پوست خام استفاده می شود آهک می باشد. که پس از آن از سولفات آمونیوم جهت عملیات آهک گیری در فرایند دباغی و تولید چرم استفاده می شود.
از مصارف عمده آهک در صنایع شیمیایی ، تهیه هیدروکسید سدیم از کربنات سدیم و هیدروکسید آمونیوم از کلرید آمونیم است.
روش تولید آهک هیدراته : آهک هیدراته به سه روش تولید می شود :
۱٫ روش سنتی
۲٫ روش صنعتی ( ماشینی )
۳٫ تهیه آهک از ماسه بادی
۱٫ روش سنتی : در این روش در محل وجود معدن آهک حفره هایی ایجاد می کردند و نهایتا زمین جای کوره را کمی گود کرده و در آن بته و سنگ آهک را لایه لایه روی هم می چیدند و روی آن را با گل می گرفتند و کوره را از پایین آتش می کردند و روی آهک و خاکستر را مرطوب نگه می داشتند اینکار باعث شکفته شدن آهک می شود، آهک به صورت مایع از حفره های زیرین خارج می شود. Ca(oH)2 ایجاد شده در طبیعت با آب ترکیب شده و این پروسه ادامه می یابد.

۲٫ روش صنعتی : در این روش سنگ ها را از معادن با سایزهای بزرگ داخل بونکر می ریزند زیر بونکر دستگاهی به نام feeder وجود دارد که سنگها را به سمت داخل هدایت کرده ، با تناژ مشخصی وارد سنگ شکن فکی می کند. در این قسمت سنگ ها به قطر بین ۲۰ تا ۳۰ سانتی متر تبدیل می شوند. تسمه نقاله هایی که از پایین به بالا در حرکت هستند مواد حاصله را داخل بونکر دیگر می ریخته، مواد از بونکر دوم وارد feeder که زیر بونکر است شده و از آنجا به سنگ شکن چکشی منتقل می شوند. خروجی این قسمت سنگ هایی از سایز بین ۵ تا ۱۲ سانتی متر می باشد. مجددا مواد حاصله توسط تسمه نقاله هایی وارد سرند می شوند. در اینجا خاک از سنگها توسط سرند جدا می شود. سپس باقیمانده مواد وارد بالابرهای خاص شده و از بالا توسط دریچه های هیدرولیک به کوره منتقل می شوند.
در کوره در ارتفاع ۶ متری از پایین دور تا دور مشعل هایی وجود دارد و همچنین یک فن دودکش جهت انتقال حرارت مشعل به سرتاسر کوره از بالا عمل مکش را انجام دهد. در اینجا مواد شروع به پختن می کنند.
در پایین کوره ۳ دریچه پنوماتیک وجود دارد که بصورت اتوماتیک باز شده و آهک پخته در قسمت زیرین کوره توسط نوار نقاله هایی وارد skip دیگری شده، سپس وارد سیلوی آهک می شوند ، آهک پخته شده توسط elevator وارد بونکر دیگری که در ارتفاع قرار دارد، می شوند. در این قسمت توسط دستگاه هیدراتاسیون ، عمل هیدراتاسیون انجام شده و پودر آهک توسط دستگاه جدا می شود .

۳٫ تهیه آهک از ماسه بادی : با آنکه ایران دارای منابع زیادی از سنگ آهک است ، در برخی نقاط مانند خوزستان و کناره شمالی خلیج فارس و دریای عمان به میزان فراوانی آهک وجود دارد. ماسه آهکی را نیز می توان مانند سنگ آهک پخت و تبدیل به آهک زنده کرد، و با این روش آهک شویی، آهک آبدیده را از ناخالصی ها جدا نمود. این آهک شکفته را می توان در ساختن ملات ماسه – آهک و شفته آهکی مصرف کرد. آهک شکفته پخته شده از ماسه های آهکی دارای ویژگی های معمول آهک است.

انواع آهک ها در کارهای ساختمانی استفاده می‌شود

آهکهای چرب یا پر قوه
این نوع آهکها ، حدود چهار درصد ناخالصی همراه دارد و مهمترین ویژگی آن این است که در تماس با آب به‌شدت شکفته می‌شود و حجم آن تا حدود ۲٫۵ برابر مقدار اولیه‌اش افزایش می‌یابد. مخلوط آن با شن در تماس با گاز کربنیک به‌سرعت خود را می‌گیرد و سفت می‌شود، (به مدت ۱۵ روز در مجاورت هوا). از اینرو ، آهک چرب را آهک هوایی نیز می‌گویند.

آهکهای کم قوه
این نوع آهکها از سنگ آهکی که ۵ تا ۶ درصد آهک دارند، تولید می‌شود و ناخالصی‌های عمده آن را اکسید آهن (گل اُخری) ، اکسید سیلیسیم (سیلیس) و اکسید آلومینیوم (آلومین) تشکیل می‌دهد. از ویژگیهای این نوع ماده آن است که به‌کندی شکفته می‌شود و ملاط حاصل از مخلوط آن با شن ، به‌آرامی‌ در هوا سفت می‌شود.

آهکهای آبی
این نوع آهکها ، معمولا از سنگ آهکی که حدود ۶ تا ۲۲ درصد گل رس دارند، تهیه می‌شود. از ویژگیهای مهم این نوع آهکها آن است که دور از هوا و حتی در زیر آب ، به آهستگی سفت می‌شود، در تماس با آب خیلی شکفته می‌شوند و با آب خمیر کم‌چسب تولید می‌کند. بطور کلی ، می‌توان این نوع آهکها را حد واسط بین آهکهای هوایی و سیمان است

کاربرد آهک :
در صنعت ساختمان سازی ، در صنعت شیشه‌سازی ، در صنایع شیمیایی به عنوان کمک ذوب ، ماده قلیا کننده ، جاذبه رطوبت ، عامل چسبندگی و… ، سنگ آهک با درصد بالا از کربنات کلسیم به عنوان مل ، در صنعت سیمان ، در چاپ و امور چاپی، در خمیر دندان سازی، لاک سازی ، عطرسازی و لاستیک سازی ، در تهیه کود و استفاده در زمینهای بی آهک ,صنایع مس و فولاد، چرم سازی، صنایع شیمیایی، دام و طیور، تصفیه آب، گندزدایی

فروش آهک | فروش آهک هیدراته
کیمیا پارس شایانکار آمادگی دارد ضمن دریافت سفارش‌های خریداران به‌صورت آنلاین و شبانه‌روزی از طریق وب‌سایت خود ، آهک مورد نیاز صنایع مختلف را بهترین قیمت و بهترین کیفیت تأمین کند و در سریع‌ترین زمان ممکن به‌وسیله سیستم حمل‌ونقل مطمئن به شهرهای مختلف ارسال نماید.

ما آهکهای مورد نیاز شمار را بصورت فله و پودری در بسته بندی متنوع تأمین می نمائیم.

قیمت آهک | قیمت آهک هیدراته
قیمت آهک کیمیا پارس شایانکار پیوسته و همیشه پائین ترین قیمت است و می‌توانید ضمن استعلام قیمت، با قیمت آهک سایر اشخاص حقیقی و حقوق دیگر مقایسه نمائید.

١ -استفاده از آهك در آسفالت

٢ -تثبيت بستر كانال و پايدار نمودن زمين بستر راه

٣ -كاربرد آهك در ساختمانسازي

٤ -كاربرد آهك در صـنعت سـاخت (تهيـه سـيمان – تهيـه آجـر ماسـه آهكـي – صـنعت شيشهسازي– تهيه ايتونگ – فولاد و . . .

٥ -جلوگيري از حمله ريشه درختان مختلف به لاينينگ كانال و تخريب آن

٦ -استفاده از شفته آهكي جايگزين خاكريز پشت سازهها و ...

٧ -پر كردن درز و دوختن لايههاي خاك ، زمانيكه خاكبرداري سازه بصورت قائم انجام شود

٨ -كاربرد آهك در صنعت آب

٩ -استفاده از آهك جهت تهيه قند از نيشكر

به موارد عمده كاربرد شفته آهكي در ذيل اشاره شده است

١٠-استفاده از آهك در آسفالت

١١-تثبيت بستر كانال و پايدار نمودن زمين بستر راه

١٢-كاربرد آهك در ساختمانسازي

١٣-كاربرد آهك در صنعت ساخت (تهيه سيمان – تهيه آجر ماسه آهكي – صنعت شيشه سازي– تهيه ايتونـگ – فولاد

١٤-جلوگيري از حمله ريشه درختان مختلف به لاينينگ كانال و تخريب آن

١٥-استفاده از شفته آهكي جايگزين خاكريز پشت سازهها و

١٦-پر كردن درز و دوختن لايههاي خاك ، زمانيكه خاكبرداري سازه بصورت قائم انجام شود

١٧-كاربرد آهك در صنعت آب

١٨-استفاده از آهك جهت تهيه قند از نيشكر

 

كاربرد آهك در آسفالت

تزريق دوغاب آهك شكفته يكي از روشهايي است كه براي اصلاح و ترميم بزرگراهها و جـاده هـا ، در نقاطي كه خاك زير آسفالت رسي بوده و امكان نشت داشته باشد ، استفاده مي شود ، با تزريـق دوغـاب آهـك ، خاك رس ناحيه مورد نظر به شفته آهكي تبديل ميگردد. يكي از روشهاي تزريق دوغاب آهك ايـن اسـت كـه سطح روية آسفالتي را سوراخ كرده و با فشار ، آب آهك را در زير لايـه آسـفالتي راه تزريـق كننـد . روش ديگـر استفاده از سوراخهايي به قطر ١٥ تا ٢٢ سانتيمتر و عمق ٥٠ تا ٧٠ سانتيمتر بر روي جاده خراب شـده مـي باشـد

كه گرد آهك شكفته را داخل سوراخها ريخته و به آن آب اضافه ميكنند و آن را مخلـوط مـينماينـد تـا خميـر دوغاب تشكيل شود. خاك خارج شده از سوراخ را دوباره داخل آن ريخته و يك لايه قير روي آن ميكشند. در آمريكا از سال ١٩١٠ در آسفالت آميخته داغ (HMA (از آهك براي كاهش حساسيت به رطوبـت و زدودگي به كار رفته است. در حاليكه شير آهك مدتها افزودني تائيد شده براي پيادهروهاي آسفالتي بـوده اسـت. داراي مزيتهاي مهم ديگري است.

سفتي و ايستادگي را در برابر شكستگي در دماي پايين ميافزايد
شيمي اكسيداسيون را در خاك رس براي كاهش سخت شدگي زماني تغيير ميدهد
ذرات رس را براي گسترش ثبات رطوبت و دوام تغيير ميدهد
شيرآهك يك اصلاح كننده چندكاره آسفالت است

شير آهك از آميختن آهك زنده با مقدار كافي آب ساخته ميشود تا با اسـتفاده از ميـل تركيـب آن بـا اكسيدها به هيدروكسيد تبديل نشوند. بسته به گونه آهك زنده بكار رفته ميزان آب در تركيب شيميايي متفـاوت است. چنانكه بسياري از مسئولان بزرگراههاي ايالـت دريافتـهانـد ، اصـلاحات انجـام شـده در آسـفالت داغ آميخته با شير آهك سالها به عمر آن خواهد افزود. اين اصلاحات ميتواند از زدودگـي ، شـياردار شـدن ، تـرك خوردگي و كهنگي بكاهد. شير آهك به تنهايي هر يك از اين ويژگيها را مي افزايد و در تركيب بـا افـزودههـاي پليمري نيز خوب كار ميكند و براي ساخت سيستمهاي پيادهرو كه چندين سال بزرگتـرين انتظـارات را بـرآورده است ، خوب است چرخه عمر و بررسي هزينه نشان مي دهد كه كاربرد آهك در آسفالت بصرفه اسـت. در سـال ٢٠٠١ ، نزديك به ٤٠٠٠٠٠ تن در آسفالتهاي آمريكا به كار رفته اس

- شيرآهك برترين عامل زدودگي است

زدودگي هنگامي رخ ميدهد كه اتصال ميان سيمان آسفالت و مصالح ريزدانه به علت حضـور رطوبـت فرو ميريزد . انواع ويژهاي از مصالح ريزدانه بيشتر در معرض خطر زدودگي هستند و رويدادهاي زيست محيطي مانند گرما ، بارش سنگين ، چرخههاي يخبندان و راهبندان نقش عمده در زدودگي دارند. شير آهـك مـؤثرترين عامل ضد زدودگي در دسترس است و ايالتهاي داراي مشكلات جدي زدودگي آن را بسيار به كار ميبرند. هنگاميكه آهك به آميخته داغ افزوده ميشود با مصالح ريزدانه واكنش نشان ميدهد و اتصـال ميـان قير و سنگ را محكم ميكند. در همان زمان كه آهك مصالح ريزدانه را تحت عمـل قـرار مـي دهـد ، بـا خـود آسفالت نيز واكنش ميدهد. آهك با مولكولهاي بسيار قطبي شده نيز واكنش نشان مي دهـد كـه مـيتواننـد در آميخته ، واكنش نشان دهند و كفهاي محلول در آب توليد كنند كه زدودگي را مي افزايد. هنگاميكه آن مولكولها با آهك واكنش نشان ميدهند نمكهاي غير محلول ايجاد ميكنند كه ديگر آب را جذب نميكنند.

- شير آهك سفتي را ميافزايد و از شيار دار شدن مي كاهد

شياردار شدن دگرديسي هميشگي آسفالت است و هنگامي رخ مي دهد كه كشساني بيش از اندازه شود. توانايي شير آهك در سفتتر كردن آميخته آسفالت در برابر شياردار شدن بازتابي از كاركرد برتـر آن بـه عنـوان پركننده فعال معدني است. برخلاف بيشتر پركنندههاي معدني ، آهك از نظر شيميايي بيشتر فعال اسـت تـا بـي اثر . با قير واكنش نشان ميدهد. اجزاي اضافه را حذف ميكند و در همان زمـان كـه ذرات ريـز آن در آميختـه پراكنده ميشود ، آن را در برابر شيار دار شدن ، ترك خوردگي و فرسودگي مقاومتر مي كند. سفت شدگي ناشـي از افزودن شير آهك ميتواند ميزان PG سيمان آسفالت را بيفزايد.

براي هيدراته كردن آهك ، تحت فشار بخار آب آهك زنده (Cao (را در ظروف مخصوصي قـرار داده و درب آن را محكم ميبندند . سپس بخار آب را با فشار ٤ اتمسفر به داخل ظرف وارد ميكنند

در اثر اين فشار ، آهك كاملاً شكفته شده و ب ه هيدرات كلسيم تبديل ميشود. لازم به ذكر اسـت كـه حجم آب زنده در مجاورت با آب گاهي تا ٥/٣ برابر نيز ممكن است افزايش يابد

استعمال آهك براي درجات فرعي خواص بهبود يافته مهندسي را فراهم مـيكنـد. دو حالـت از بهبـود وجود دارد. تغيير پايدارسازي آهك انتخابي ، بسيار مهم بـراي اصـلاح و تغييـر در خـواص خـاك اسـت . آهـك ميتواند تقريباً تمامي خاكهاي مرغوب را اصلاح كند و تغيير داده در ضمن باربري خـاك را افـزايش دهـد . امـا قابل ملاحظهترين بهبود خاكهاي رس با پلاستيسيته متوسط تـا زيـاد روي مـي دهـد. تغييـر بـدين خـاطر روي ميدهد كه كاتيونهاي كلسيم تأمين شده بوسيله آهك هيدراته جايگزين كاتيونهاي حاضر در سطح مواد معـدني رستي ميشود كه بوسيله محيط با PH بالاي سيستم آب آهك ارتقا يابد . بنابراين كـانيشناسـي سـطح خـاك رس تغيير كرده منافع ذيل را توليد ميكند

كاهش پلاستيسيته ، كاهش ظرفيت نگهداري رطوبت ، كاهش تورم : بهبود ، دوام و پايـداري توانـايي سـاخت يك جايگاه كاري جامد ثبات و تثبيت خاك با آب آهك : تثبيت خاك وقتي روي ميدهد كـه آهـك بـه خـاك اكتيو اضافه شده تا قدرت درازمدتي را از طريق واكنش پوزولانتيك توليد كند . اين واكنش هيدراتهاي سيليكات كلسيم پايدار و هيدراتهاي آلومينات كلسيم توليد ميكند. واكنش پوزولاني ميتواند براي دوره درازمدت و طولاني تا وقتي كه آهك كافي حاضر شـده و PH بـالا بمانـد، ادامه يابد

تجربه در پروژههاي آبياري و زهكشي نشان داده است بالا بودن PI خاك كـه در نتيجـه باعـث بـالا رفتن تورم خاك ميشود ، مجريان طرح را ملزم به تغيير مقاطع خاكبرداري و خاكريزي و گاهي استفاده از خاك جايگزين مينمايد و هزينههاي پروژه را بالا ميبرد. در اينگونه موارد مخلوط نمودن آهك بـا خـاك مـورد نظـر پيشنهاد ميگردد.

استفاده از آهك در ساختمان سازي

ملاتهاي بنايي ، گچبريها و گچكـاريهـا : آهـك بعنـوان تركيـب اصـلي در ملاتهـاي بنـايي بـراي قرنهاست كه بكار ميرود ، و اين كاربرد مهم هم در كاربردهـاي امـروزي هـم قـديمي بـه چشـم مـي خـورد. ملاتهاي ساخته شده با آهك و سيمان قابليت كاري بالايي همراه با قدرت فشاري و نفوذپذيري اندك در مقابل آب دارند. آهك يك جزء اصلي در گچبريهاي داخلي و خارجي و گچكاريها بوده ، اسـتحكام ، دوام و قابليـت كاري اين پرداختها را افزايش ميدهد. همه اين كاربردهاي آهكي بوسيله كاربردهاي ASTM و استانداردهاي مربوطه حمايت ميشوند.

آهك آب خورده براي كاربردهاي بنايي : آهك هيدراته يا آب خورده نوع S يك محصـول بـا خلـوص بالا و سفيد و مرغوب است. ملاط و يك محصول صرفاً آمريكايي با شـرايط سـختي بيشـتر جهـت كـار بنـايي ميباشد. آهك هيدراته نوع SA) هوا خورده) ، غير از اينكه شامل يك عامل هـوايي مـي باشـد كـه خـلاءهـاي اندكي را در ملات مخلوط ايجاد ميكند ، هر نوع آن بخوبي فراهم كننده ملات با كيفيت عالي است و هر دوي آنها مشمول C207 ASTM هستند.

عملكرد در كاربردهاي بنايي مدرن : تحقيقات عملكـرد مـلاتهـاي آهـك – سـيمان را بـا عملكـرد ملاتهاي سيمان بنايي مقايسه ميكند ( كه از سنگ آهـك و سـاير افزودنـيهـا بجـاي آهـك آب زده اسـتفاده ميكند ) ، ملاتهاي سيمان – آهك اتصال و چسبندگي و قدرت برشي بـالاتري داشـته و همچنـين نشـتي آب كمتري را نشان ميدهد.

عملكرد در كاربردهاي بنايي تاريخي : بخش اعظم بنايي توليد شده قبل از ابتداي قرن بيستم از ملات شن – آهك استفاده مينمود. الاستيسيته ملاتهاي محتواي آهك بالا امكان انبساط و انقباض ديوارهاي بنـايي تاريخي را بدون وارد آمدن خسارت بر واحدهاي بنايي فراهم ميكند.

آهك آب زده براي اهداف و مقاصد گچ كاري : آهك آب زدة نوع S نشانگر زيبايي و تغييرپـذيري آن بوده ، وقتي براي گچكاري داخلي و خارجي بكار ميرود . استاندارد C206 ASTM بـراي پرداخـت آهـك آب زده مستلزم آن است كه آهك پرداخت شده ، عاري از هر نوع خاصـيت فيزيكـي و شـيميايي باشـد كـه باعـث خدشه و ترك در گچ ميگردد

ساير كاربردهاي آهك در ساختمانسازي : آمادهسازي سايت – آهك مـيتوانـد بـراي خشـك كـردن سايتهاي مربوط بكار رود. آهك ميتواند با خاكهاي رس در خاك واكنش داده تـا مبنـايي پايـدارتر را بـراي ساختمانسازي فراهم كرد

بتن هوازدة اتوكلاو – آهـك همچنـين در توليـد محصـولات بتنـي سـلولي سـبك وزن ، ماننـد بـتن هواخورده اتوكلاوي بكار ميرود كه ميتواند بصورت بلوك يا واحدهاي بنايي عظيم يا سنگهاي عـايق شـكل بگيرد.

ساير محصولات بتني – آهك هيدراته ميتواند به مخلوط بتن در سـاخت بلـوك و سـاير محصـولات بتني اضافه شود تا محصول متراكمتر و مقاوم در برابر آب توليد نمايـد. بـا اضـافه كـردن پلاستيسـيته بيشـتر ، مخلوط ، آهك همچنين محصولات بتني را با لبههاي دقيقتر ساخته، انعكـاس را بهبـود داده و باعـث كـاهش زيان از طريق شكستگي ميشود.

آجر سيليكات كلسيم : آجر سيليكات كلسيم در ساختمانسازي و بنايي استاندارد مانند آجر رسـي بكـار ميرود. ماسه با آهك كلسيم بالا در حالت مرطوب مخلوط شده و سپس بصورت آجر قالبگيري شـده و اتـوكلاو ميشود. آهك با سيليس واكنش داده و سيليكاتهاي هيدراته كلسيم پيچيدهاي را شكل ميدهد كه آجـر را بـه هم متصل نموده و پايداري ابعادي بالايي را فراهم مي كند. آهك جهت ايجاد بلوك آهك – ماسـه تـو خـالي و ساخت لوله نيز بكار ميرود). مواد عايق : برخي مواد عايق ، كه بصورت يونيتهاي قالبگيري ميشوند حـاوي سـيليس و آهـك مـيباشـند ، آهك بعنوان عامل پيوند عمل كرده با سيليس حاضر در مخلوط واكنش داده و سيليكات هـاي كلسـيم را شـكل ميدهد. واكنش سيليكات – آهك نيز در ساخت عايق بكار ميرود.

كاربرد آهك در صنعت ساخت :

اشاره مختصر به برخي كاربردهاي آهك در صنعت ساخت : ١ -تهيه سيمان : مهمترين عناصر تشكيل دهنده سيمان عبارتند از خاك رس و آهك زنـده (Cao (بـه ميـزان ٦٠ تا ٧٠ درصد كه براي تهيه آهك زنده سنگ آهك را وارد كوره ميكنند و پـس از حـرارت دادن بـه آن دي اكسيد كربن Co2 از آن خارج شده و Cao يا آهك زنده باقي ميماند

*١ -سيمان پرتلند آهكي
اين نوع سيمان شامل ٦ تا ٢٠ درصد آهك ميباشد. با توجه به نرمي زياد اين نوع سيمان و همچنـين وجود آهك ويژهاي در سيمان ، داراي خصوصيات و برتريهايي نسبت به سيمان پرتلند معمولي شده كـه بطـور مختصر به آنها اشاره ميكنيم

١ -نفوذناپذيري و مقاومت اوليه بيشتر ٢ -كاهش نسبت آب به سيمان در بتن تـازه ٣ -روانـي و شـكلپـذيري بهتر ٤ -دوام بيشتر در برابر تغييرات دما ٥ -رنگ روشنتر و سطح صافتر بتن ٦ – آب انداختگي كمتر در بتن

*٢ -آجر ماسه سنگي آجر
ماسه سنگي از تركيب ماسه سيليسي و آهك ، تحت فشار پخته مي شود و در نتيجه ماده سخت و مقاوم هيدروسيليكات كلسيم توليد ميگردد و بسته به مواد اوليه بكار رفته ميتواند مقاومتي حدود ٥٠٠ كيلوگرم بر سانتيمترمربع را تحمل نمايد

Ca(oH)2 + Sio2 <----- CaoSio2H2o

سيليكات كلسيم هيدراته <------ ماسه + آهك هيدراته

كاربرد آجر ماسه آهكي : ١ -پيسازي ٢ -كفها ٣ -ديوارهاي حمال ٤ -سقف ٥ -نماسازي ٦ -پياده روها خواص و مزاياي آجر ماسه آهكي : ١ -اقتصادي بودن ٢ -مقاومت فشاري بـالا ٣ -عـايق صـوتي ٤ -ابعـاد يكسان ٥ -رنگ يكنواخت ٦ -عدم جذب آب و پيدايش شوره روي آجرهاي نمـا ٨ -دوام بيشـتر نسـبت بـه آجرهاي رسي

*٣ -صنعت شيشه سازي :
دو تركيب اصلي كه در ساختن شيشه اهميت بيشتري دارنـد ، عبارتنـد از آهـك و كربنـات دو سـود و سيليس و پتاس و اكسيد سرب و سيليس .

هر چه مقدار Cao استفاده شده در تركيبات اوليه شيشه را كاهش داده و Pho و Ph3o آن را بيشتر كنيم شيشه شفافتر خواهد شد به همين دليل براي ساخت آينه از هر دو ماده Cao و Pho استفاده ميشود

مزاياي استفاده از آهك

كاهش نفوذپذيري ملاتها و اندودها به آب ، كاهش جمع شدگي ناشي از خشك شدن ملات و ثابـت ماندن حجم آن پس از گرفتن و سخت شدن از محاسن افزودن آهك به ملات هاي سيماني است. كاهش زمان خشك شدن مخلوط در نواحي مرطوب ، كاهش ميزان انقبـاض و انبسـاط خـاك بـر اثـر رطوبـت ، تسـريع در شكستن كلوخههاي خاك رسي ، افزايش مقاومت ، كاهش نفوذ رطوبت و افزايش دوام و پايايي خـاك از جملـه مزاياي استفاده از آهك بشمار ميرود.

طرز تهيه شفته آهك :
جهت تهيه شفته آهك ، پودر آهك را با خاك مخلوط كرده و آن را مرطوب ميكننـد . بـدين صـورت كه آهك و خاك را درون حوضچه هاي مخصوصي درون آب ريخته حدود ٣ شبانه روز به همان حـال نگهـداري ميكنند. آهك داخل آب شكفته شده و به اصطلاح باز مي شود. تجربه نشان داده است جهت جلوگيري از تـورم بهتر است حداقل ٣ شبانه روز آهك و خاك درون آب بماند و پس از آنكه در اين مدت واكنش هاي خود را مهـار كرد (يك سري واكنشهاي شيميايي در آن انجام شد ) به مصرف مورد نياز رسانده شود. اين روش تهيـه جهـت جلوگيري از ظاهر شدن پتانسيلهاي نهفته ، تورمزايي و جلوگيري از تشكيل سولفاتها ميباشد. لازم به يادآوري است كه ساختن شفته آهك با خمير آهك يا گرد آهك شكفته و مخلوط نمودن آن با خاك به منظور دستيابي به شفته آهكي مرغوب مجاز نمي باشد. مصرف دوغاب آهك باعث ميشود كه دوغـاب به راحتي دور دانههاي خاك را اندود نموده واكنش يكنواخت ميان رس و دوغاب پديد آيد





:: برچسب‌ها: آهک, فروش آهک, خرید آهک, قیمت آهک, کارخانه آهک, آهک چیست, ,
:: بازدید از این مطلب : 22
|
امتیاز مطلب : 14
|
تعداد امتیازدهندگان : 3
|
مجموع امتیاز : 3
تاریخ انتشار : سه شنبه 24 بهمن 1396 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: